ADAB-ADAB DAN HAK-HAK JIRAN

  1. Sentiasa mewujudkan suasana kemesraan melalui usaha kenal-mengenal dan hormat-menghormati antara satu sama lain. Antara caranya dengan memulakan salam jika bertemu dengan sesama Muslim atau ucapan penghormatan yang baik jika bertemu dengan bukan Muslim. Sentiasa bertoleransi samada yang melibatkan urusan keagamaan, adat resam, budaya, cara hidup dan lain-lain lagi.
  2. Tidak menyakiti mereka samada melalui perkataan, perbuatan atau sekadar sangkaan buruk.Jiran yang jahat dan tidak berakhlak digambarkan sebagai lembaga hitam yang telah dirasuk syaitan sehingga tergamak melakukan kejahatan dan kedurjanaan sehingga menimbulkan ketakutan dan kegerunan kepada insan lain.

Sehubungan dengan perkara ini Rasulullah SAW pernah bersabda;

“ Demi Allah tidak beriman, demi Allah tidak beriman, demi Allah tidak beriman. Sahabat bertanya: “Siapakah (yang tidak beriman itu) ya Rasulullah?. Rasulullah SAW menjawab : Orang yang menyebabkan jirannya tidak merasa aman (selamat dan tenteram) lantaran kejahatannya.”

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dalam hadis yang lain dinyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda;

“ Tidak masuk syurga barangsiapa yang jirannya tidak merasa aman (selamat dan tenteram) lantaran kejahatannya.”

(Riwayat Muslim)

  1. Sentiasa menuturkan kata-kata yang baik dan menghormati mereka sebagai manusia.
  2. Sentiasa merendahkan diri dan berlemah-lembut dengan mereka dan mengelak diri dari bersikap takabbur.

5. Sentiasa bersedia memberikan sebarang bentuk bantuan dan pertolongan yang diperlukan.

6. Menyintai mereka seperti mana kita menyintai diri kita sendiri. Oleh yang demikian kita hendaklah sentiasa berusaha untuk melakukan perkara yang menjadi kesukaan mereka, selagi tidak bertentangan dengan syariat agama dan sama-sama berusaha menghindarkan perkara-perkara yang mereka tidak sukai.

  1. Sentiasa mengambil berat dan bersimpati terhadap segala permasalahan yang sedang mereka hadap,i sama ada yang berkaitan dengan masalah keagamaan, kekeluargaan atau rumah tangga, kejiwaan, kesihatan, pelajaran, , kewangan, makan-minum, dan sebagainya. Sentiasa mempamerkan akhlak yang mulia sesama jiran sehingga akhirnya melahirkan perhubungan kejiranan yang lebih mesra dan lebih akrab.
  2. Tidak memandang rendah dan saling menghina sesama jiran, sebaliknya hendaklah sentiasa hormat menghormati dan harga-menghargai, termasuklah menghargai dan berterima kasih terhadap apa jua pemberian, khidmat dan pertolongan yang diberikan.
  3. Mengutamakan jiran yang terdekat rumahnya dengan rumah kita. Penetapan jiran terdekat ialah 40 buah rumah yang berada di sekeliling rumah kira, sama ada di kiri, kanan, hadapan dan belakang. Terdapat tiga kategori jiran. Pertama, jiran muslim yang ada hubungan kekeluargaan, mereka mempunyai tiga hak iaitu sebagai jiran, keluarga dan seorang Muslim. Kedua, jiran Muslim yang mempunyai dua hak, iaitu hak jiran dan hak seorang Muslim dan Ketiga Jiran Bukan Islam, yang mempunyai satu hak iaitu hak jiran.

10. Sentiasa berusaha mewujudkan suasana aman, damai, tenteram, sejahtera dan ceria dalam kehidupan berjiran. Faktor inilah juga yang menyebabkan Rasulullah SAW menyatakan bahawa antara rukun-rukun kebahgiaan ialah ‘jiran yang baik’.

11. Sentiasa memelihara diri agar tidak melakukan sebarang kesalahan dan kerosakan serta mencemar maruah dan diri jiran, termasuklah terhadap isterinya, anak-anaknya, harta bendanya dan lain-lain lagi.

  1. Elakkan sikap terlalu suka mengambil tahu hal ehwal peribadi dan keluarganya, kecuali setelah mereka sendiri mengadu untuk mendapatkan bantuan kita untuk menyelesaikannya.
  2. Bantulah mereka apabila mereka ditimpa kesusahan dan mala petaka, agar hati mereka menjadi tenang dan tenteram.
  3. Rasakan kesusahan jiran seperti kesusahan yang kita tanggung sendiri dan zahirkan kegembiraan ketika mereka bergembira, sama ada ketika mendapat rumah baru, perabut baru, kelahiran anak baru, mendapat menantu dan sebagainya.
  4. Elakkan dari memerhatikan barangan atau apa sahaja yang dibeli atau yang dibawa pulang ke rumahnya.
  5. Tidak cuai untuk menyeru mereka kepada yang makruf dan mencegah kemungkaran dengan cara yang paling berhikmah.
  6. Sentiasa bersabar di atas segala perlakuan buruk yang dillakukan oleh jiran, sebaik-baiknya kita hendaklah sentiasa bersedia untuk memaafkan segala kesalahan dan kesilapan dan tidak membalas segala kejahatan tersebut, sebaliknya membalasnya dengan kebaikan.
  7. Jangan mudah terpengaruh dengan fitnah atau umpatan orang lain terhadap diri mereka.
  8. Menziarahi mereka ketika mereka sedang sakit.
  9. Mengurus jenazah mereka setelah mereka meninggal dunia.
  10. Tidak menghebahkan segala kesalahan, keaiban dan kesilapan jiran.
  11. Memberikan segala bentuk pinjaman yang mereka perlukan.
  12. Berlemah-lembut dengan anak-anaknya.
  13. Menjaga keselamatan rumah atau anak-anak mereka, ketika mereka tiada di rumah.
  14. Mengucapkan tahniah ketika sempena-sempena tertentu, terutama ketika mereka memperolehi kebaikan dan kurniaan dari Allah.
  15. Mengucapkan takziah ketika mereka ditimpa mala petaka dan bencana.
  16. Tidak membina bangunan yang tinggi sehingga menutup laluan angin ke dalam rumahnya, kecuali setelah mendapat restu dan izin darinya. Jangan menyusahkan mereka, seperti meletakkan sesuatu yang boleh menghalang laluan ke rumah mereka.
  17. Tidak menyakiti mereka melalui bauan enak dari masakan yang kita masak dari rumah kita. Digalakkan agar kita memberikan sedikit daripada masakan tersebut untuk mereka nikmati.
  18. Menghadiahkan mereka dengan buah-buahan yang kita beli.
  19. Sentiasa mendoakan keselamatan dan kebahagian jiran

“ Jiran Sepakat membawa Berkat”

from : http://serangga07.multiply.com/journal/item/21

PENDIDIKAN ANAK-ANAK-OLEH : IMAM AL-GHAZALI

Imam Al-Ghazali mengistilahkan pendidikan anak-anak dengan istilah ‘Riadhatus Sibyan’. Beliau telah menyatakan peri pentingnya para ibu bapa memberikan pendidikan kepada anak-anak mereka untuk memastikan mereka membesar sebagai seorang muslim dan mukmin yang benar-benar memahami tugas dan tanggungjawab mereka terhadap agama, diri, keluarga, masyarakat, negara dan dunia. Sehubungan dengan itu, ibu bapa diminta supaya menitik beratkan perkara-perkara berikut;

  1. Didik dan latih mereka supaya beradab dengan ibu bapa , guru dan orang yang lebih tua dari mereka. Di samping itu latihlah mereka supaya berbakti kepada mereka semua.

  1. Wajib mendidik anak-anak melakukan ibadah, terutama solat dan puasa dan latih mereka supaya berakhlaq dengan akhlaq yang mulia serta mencegah pergaulan dengan teman-teman yang buruk akhlak dan budipekertinya.

  1. Jangan biarkan mereka terpengaruh dengan kehidupan yang mewah dan senang-lenang, serta barangan-barangan yang mewah dan berharga tinggi, kerana dikhuatiri mereka tidak akan biasa dengan ujian kehidupan di masa akan datang dan mengutamakan kehidupan mewah yang akan menghancurkan hidupnya. Latihlah mereka hidup dalkam keadaan sederhana dan sentiasa menghargai nikmat yang Allah berikan, walaupun sedikit.

  1. Jika anak-anak sudah mampu membezakan antara yang baik dan buruk dan wujudnya perasaan malu dalam diri mereka, maka bantulah mereka untuk membina akhlaq mulia dan telah wujud tersebut.

  1. Jika kita melihat wujudnya sifat rakus di kalnagan mereka, seperti sewaktu makan dan minum, maka didiklah mereka supaya beradab semasa makan, terutama membaca ‘basmalah’ sebelum makan dan paksa mereka menggunakan tangan kanan dan mengambil makanan yang terdekat dengan mereka terlebih dahulu. Latih mereka supaya jangan makan terlebih dahulu sebelum anak-anak lain duduk bersama untuk makan. Latih mereka supaya tidak terlalu banyak melihat kepada makanan dan merenung orang yang sedang makan. Latih juga mereka supaya makan dengan tenang supaya tidak mengotorkan pakaian mereka dan biasakan mereka makan roti tanpa kuah, supaya mereka mengerti bahawa tidak semua masa mereka dapat makan dengan persiapan yang sempurna dan lengkap. Larang mereka dari makan terlalu banyak dan puji mereka sekiranya mereka makan secara sederhana dan berpada dengan apa yang disediakan.

  1. Biasakan mereka memakai pakaian yang menutp aurat dan pakaian yang agak longgar. Kalau boleh biasakan anak lelaki memakai pakaian berwarna putih.

  1. Elakkan diri mereka dari terlalu kerap berkawan dengan teman yang biasa hidup dalam kemewahan dan memakai pakaian yang mewah, termasuk dengan teman-teman yang suka bercerita tentang perkara-perkara tersebut.

  1. Jika kita melihat anak-anak melakukan pekerjaan yang terpuji, segeralah memuji dan memberikan penghargaan terhadap perbuatan tersebut, samada dengan kata-kata pujian dan sanjungan atau melalui pemberian hadiah, terutama di hadapan rakan-rakan atau orang ramai. Tetapi sekiranya mereka melakukan perbuatan yang tidak baik buat kali yang pertama, berpura-puralah melupakan apa yang dilakukan dan tidak perlu disingkap dan disoal jawab akan perbuatan tersebut dan jangan sekali-kali ingin mengorek rahsia mereka. Namun sekiranya mereka mengulangi perbuatan tersebut, baharulah ditegur secara perseorangan dan tegurlah dengan penuh hikmah sehingga mereka menunjukkan rasa penyesalan di atas apa yang mereka lakukan.

  1. Jangan biasakan anak-anak banyak tidur di siang hari, kerana tabiat ini akan menjadikan dirinya terbiasa dengan sifat malas. Biasakan mereka tidur di tempat yang tidak empuk, supaya mereka terbiasa dengan cara hidup yang sederhana.

  1. Ingatkan anak supaya tidak melakukan satu perbuatan yang tersembunyi dari penglihatan manusia lain, kerana tabiat ini akan menimbulkan kesan yang tidk baik pada dirinya.

  1. Latih mereka supaya memperbanyakkan pergerakan badan, terutama di siang hari, supaya tubuh badan mereka sihat dan cergas, terutama melalui kegiatan sukan dan olahraga.

  1. Jangan biarkan mereka berjalan dalam keadaan menyombong diri dan gaya yang tidak sesuai sebagai seorang yang beriman dengan Allah. Berjalanlah dengan penuh rasa rendah diri tetapi janganlah sampai dipandang manusia sebagai orang yang lemah dan boleh dipermain-mainkan.

  1. Latih mereka supaya tidak berbangga dengan apa sahaja yang mereka dan keluarga mereka miliki, seperti harta, makanan, alat mainan, pakaian, rumah, kenderaan dan sebagainya ketika bersama dengan teman-teman mereka. Sebaliknya latihlah agar mereka bersikap rendah diri dan berkata dengan kata-kata yang baik dan sopan.

  1. Ajar dan didiklah mereka supaya lebih banyak memberi dari meminta, sehingga tertanam dalam pemikiran mereka bahawa pekerjaan sebagai peminta itu adalah rendah dan hina walaupun dia seorang kaya dan akan merupakan kehinaan jika seseorang itu fakir dan miskin.

  1. Larang mereka dari meludah atau membunag hingus di tempat perhimpunan ramai. Di samping itu dilatih supaya tidak menguap di hadapan ramai tanpa adab atau bersikap suka membelakangi orang, terutama ketika bercakap, menyilangkan kaki, meletakkan tangan di dagu, menyandarkan kepala di lengan, sebaliknya ajarlah cara duduk yang penuh dengan adab sopan dan jangan terlau banyak berbicara.

  1. Latih mereka supaya jangan banyak bersumpah samada dalam perkara yang benar atau palsu, agar mereka tidak terbiasa dengan perbuatan tersebut.

  1. Latih mereka supaya bercakap semasa perlu atau sekadar membuat pertanyaan atau memberikan jawapan. Latih mereka menjadi pendengar yang baik dan sekira mereka perlu berbicara dengan orang yang lebih tua, maka lakukan dengan penuh adab dan sopan.

  1. Latih mereka supaya tidak banyak membuat kritikan, mengutuk dan mencaci-maki seseorang.

  1. Latih mereka supaya banyak bersabar sekiranya didenda oleh guru mereka., kerana sifat sabar adalah lambang keberanian dan jangan suka mengadu dan berteriak meminta pertolongan seperti lagaknya seorang pondan.

  1. Izinkanlah mereka untuk bermain dan beriadhah sebaik sahaja pulang ke rumah, selepas waktu persekolahan, asalkan mereka menjaga adab-adab Islam. Supaya dengan itu mereka dapat merehatkan fikiran dan merehatkan tubuh badan. Larangan daripada bermain akan membantutkan kecergasan tubuh badannya dan menyebabkan mereka bosan untuk meneruskan pembelajarannya.

  1. Peringatkan mereka supaya takut dari melakukan perbuatan mencuri, makan makanan yang haram, melakukan khianat, berdusta, melakukan pekerjaan yang hina dan lain-lain lagi, sekiranya kita melihat mereka ada kecenderungan untuk melakukan perkara-perkara tersebut.

Pandangan-pandangan Imam Al-Ghazali mengenai pendidikan anak-anak ini mengandungi banyak kelebihan dan kebaikan. Oleh yang demikian ibu bapa sewajarnya berusaha bersungguh-sungguh untuk mempraktikkannya, terutama ketika mereka masih di usia kanak-kanak, supaya perbuatan baik itu menjadi tabiat atau kebiasaan dalam kehidupan mereka, sehingga akhirnya menjadi budaya hidup mereka ketika dewasa nanti.

Janganlah hendaknya ibu bapa terlalu mengejarkan kesenangan dan kemewahan sehingga lupa memberikan perhatian dan penumpuan kepada pendidikan anak-anak. Ramai ibu bapa yang memberikan alasan, bahawa masa mereka dipenuhkan dengan usaha untuk meningkatkan pendapatan bagi memastikan anak-anak dan hidup keluarga mereka dipenuhi dengan kesenangan dan kemewahan. Namun mereka lupa bahawa kesenangan dan kemewahan semata-mata bukan merupakan jaminan kepada kita untuk memperolehi kebahagian hidup di dunia, tanpa kefahaman dan pegangan agama yang kuat dan kukuh. Ingatlah bahawa bukan kita yang boleh memastikan kebahagiaan hidup seseorang, dengan harta, kesenangan dan kemewahan yang kita curahkan, kerana kebahagiaan yang sebenar datangnya dari Allah untuk mereka yang sentiasa mengingatinya dan mengamalkan segala suruhan dan meninggalkan segala larangannya.

Sekian wassalam.



from : http://serangga07.multiply.com/journal/item/22

PENGURUSAN MASA

PENGURUSAN MASA

Kepentingan Masa

Masa amat penting untuk semua makhluk di dunia ini. Di dalam al Quran banyak ayat yang menyentuh tentang pentingnya mengurus masa. Salah satu ayat al Quran yang menyentuh kepentingan masa adalah seperti berikut. Maksdunya:

"Demi masa.Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian. Kecuali merka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran"

Pembahagian Masa

Pembahagian masa kepada semua manusia adalah sama banyak. Setiap orang akan menerima masa yang sama dalam sehari iaitu 24 jam. Penggunaan masa dalam sehari, seminggu,sebulan dan seterusnya akan memberi faedah hanya kepada merka yang pandai mengurus masa.

Dalam hal ini Rasullulah s.a.w berpesan:Bersedialah

  1. Masa hidup sebelum mati

  2. Masa sihat sebelum sakit

  3. Masa muda sebelum tua

  4. Masa kaya sebelum miskin

  5. Masa senang sebelum susah

Peringatan ini kepada semua pihak terutamanya kepada para pelajar yang akan menempuh alam peperiksaan.Persediaan masa belajar diperingkat awal akan memudahkan pelajar menghadapi persediaan peperiksaan pada peringkat akhir.Jika penggunaan masa dapat diatur dengan bijak sudah pasti akan membawa kejayaan yang cemerlang.

Faktor-Faktor Pengurusan masa.

Sebelum dapat mengurus masa dengan bijak, terdapat beberapa perkara atau faktor yang boleh menyebabkan seseorang kehilangan masa dengan cara tidak berfaedah. Misalnya:

  1. keluarga

  2. rakan-rakan

  3. aktiviti yang tidak berfaedah

  4. pengaruh media massa

  5. sikap

Cara mengurus masa

Terdapat beberapa kaedah mengurus masa agar tidak terbuang begitu saja. Misalnya:

  1. senaraikan semua aktiviti yang dijalankan dalam satu hari.

  2. susun atur aktiviti berdasarkan kepentingannya.

  3. elakan menyenarai aktiviti yang tidak berfaedah.

  4. agihkan masa dalam sehari untuk setiap aktiviti.

  5. buat satu jadual untuk aktiviti anda dengan masa yang diperuntukkan.

  6. Disiplinkan diri melakukan semua aktiviti yang telah anda tetapkan.

  7. Jika berjaya dalam sehari,cuba buat jadual aktiviti dalam masa seminnggu.

Jika amalan di atas dapat dilakukan dengan teratur dan berdisiplin,sudah pasti para pelajar dapat menggunakan masa dengan baik.

PANDUAN MENCATAT NOTA

PANDUAN MENCATAT NOTA

Pengenalan

Nota adalah merupakan bahan yang dicatat oleh seseorang pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Mencatat nota perlu kerana anda tidak perlu mengingat semua apa yang telah dipelajari. Nota menjadi bahan rujukan apabila kita terlupa sesuatu maklumat atau fakta.

Mencatat nota adalh satu seni. Nota yang sistematik, tersusun dan dalam bentuk yang menarik, dapat meningkatkan daya ingatan pelajar dan keberkesannya dalam proses pembelajaran. Kemahiran ini boleh dipelajari dan diperbaiki dengan usaha, latihan dan minat pelajar-pelajar.

Oleh itu, seorang pelajar seharusnya mencari dan berusaha untuk mempraktikan teknik-teknik dan selok belok untuk menyediakan nota yang bermutu.

Mengapa perlu Membuat nota ?

  1. Semasa mencatat nota, anda menggunakan otak untuk berfikir secara kritis, analitik, dan kreatif untuk menapis isi-isi penting semasa cikgu mengajar atau semasa sedang membaca.

  2. Dapat membantu pelajar mengimbau kembali apa yang telah diipelajari daripada guru atau apa yang kita baca.

  3. Nota merupakan rekod kekal yang boleh dirujuk bila-bila masa atau apabila terlupa.

  4. Mencatat nota adalah satu kaedah berkesan untuk pengukuhan.

  5. Nota membolehkan pelajar tidak perlu mengingat semua yang telah dipelajari.

  6. Nota yang telah disediakan pada peringkat awal boleh membantu pelajar membuat rujukan akhir sebelum menghadapi peperiksaan.

Nota daripada buku teks

Pelajar yang menganggap mencatat nota daripada buku teks hanya membuang masa , haruslah berfikir semula.

Mencatat nota daripada buku teks atau rujukan ada banyak kelebihannya. Misalnya:

  1. Membantu pelajar memhami pelajaran

  2. Berguna jika tidak mampu membeli buku rujukan

  3. Dapat melatih berfikir dapat memningkatkan penguasaan berfikir dalam sesuatu topik.

Teknik Mencatat Nota

Berikut ada beberapa panduan di mana pelajar boleh menggunakannya untuk mencatat nota:

  1. Buat persediaan yang lengkap-misalnya pen,pensil,kertas dan buku.

  2. Tuliskan tajuk nota yang hendak dibuat.

  3. Kenalpasti kata kunci. Gunakan formula [4 w + h]

What [Apa]

Why [kenapa]

When [bila]

Where [di mana]

How [bagaimana]

4. Catatkan isi-isi penting sahaja seperti definisi, keterangan dan penjelasan.

5. Lukiskan gambarajah atau carta yang sesuai.

Ciri-Ciri Nota Yang Baik
  1. Terdiri daripada isi-isi penting [utama].
  2. Nota biarlah terang, kemas dan mudah dibaca.
  3. Nota ditulis di dalam buku catatan yang khas untuk sesuatu mata pelajaran.
  4. Catatkan isi-isi penting sahaja dengan menggunakan ayat sendiri.
  5. Gunakan dalam bentuk point, elakan menyalin ayat yang panjang.
  6. Kalau perlu gunakan kependekan ejaan yang anda boleh faham.
  7. Gunakan pen pelbagai warna untuk menarik perhatian mata dan minda anda seterusnya membawa kepada penumpuan ketika membaca.

Rahsia-rahsia di sebalik pengurusan masa pelajar cemerlang.


Rahsia-rahsia di sebalik pengurusan masa pelajar cemerlang.
  1. Masa sebelum tidur - masa berbaring sebelum tidur. Aamalkan teknik belajar secara bayangan. Menulis atau menyelesaikan masalah dengan cara menulis dengan menggunakan jari telunjuk di atas tilam.
  2. Masa terbangun di tengah malam( Belajar seperti No.1)
  3. Masa bangun tidur. Subuh/pagi.Bayangkan pelajaran semalam.
  4. Masa ke tandas waktu pagi (ingatkan perkara yang terlupa)
  5. Masa ke tandas waktu malam (sama seperti No.4)
  6. Masa bercermin (Lekatkan Nota penting Dekat cermin)
  7. Masa sarapan pagi (Baca selembar dua suratkhabar)
  8. Masa berjalan ke sekolah (Tanya diri-sifir dan formula)
  9. Masa menunggu bas (Ulangkaji kad nota atau bayangkan)
  10. Masa di dalam bas atau kereta (ulangkaji harian/cepat)
  11. Masa berjalan ke sekolah ( Tanya diri pasal sifir , formula dan lain-lain lagi)
  12. Masa sampai awal pagi ke sekolah ( ulangkaji harian/cepat)
  13. Masa menunggu cikgu yang terlewat(ulangkaji cepat)
  14. Masa rehat (ke perpustakaan baca ringkas buku-buku)
  15. Masa sebelum pulang (Lwatkan pulang buat kerja rumah)
  16. Masa berjalan pulang ( tanya diri pasal sifir)
  17. Masa berada dalam bas ( baca kad nota)
  18. Masa rehat selepas makan (baca novel/majalah)
  19. Masa rehat selepas maka n malam (Baca rencana akhbar dan lain-lain)
  20. Masa menonton tv (melukis rajah-rajah, peta, tulis formula dan lain-lain)

Teknik Belajar PV3R


Teknik Belajar PV3R
  1. Preview (tinjauan awal)
  2. Question (soal diri)
  3. Read & Underline (Baca,garis dan tanda)
  4. Recite & write (lafaz dan tulis nota)
  5. Review (tinjauan akhir)
  6. Sumarize (ringkaskan)
  7. Test your self (uji diri anda)
  8. Use (gunakan)
  9. Visualize (bayangkan)

Teknik Belajar 5R-STUV

Teknik Belajar 5R-STUV
  1. Recopy [salin semula]
  2. Rework all model 5 x [buat semula contoh/cepat/5x]
  3. Recite out loud Repeatedly [lafaz kuat berulang kali]
  4. Recheck [semak semula]
  5. Reasonnablenes [jawapan berpatutan/sebaliknya]

  1. s-sumarize [ringkaskan nota penting]
  2. t-test your self [uji diri anda]
  3. u-use [gunakan]
  4. V-visualize [bayangkan selalu]

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP